Nja, dressyr är nog mer min stil

Jag har alltid tyckt om att variera min ridning och arbete med hästar. Men dethär med western är nog ingenting för mig. Red med westernsadeln då och tränset igår. Sadeln är ju skön men att rida med delade tyglar är fasen inte det lättaste. Det är säkert helbra om man har en häst som man kan rida på långa tyglar i trav och galopp men så är inte fallet med min ponny. Hon har huvudet välggigt högt buret, dels för att hon ser ut  så exteriörmässigt men oxå för att hon ännu inte fått dedär snygga ryggmusklerna så att hon orkar bära upp sig med höjd rygg och sänkt huvud. Hon kan alltså inte trava och galoppera med långa tyglar då hon ändå har huvudet i vädret då. Vilket oxå gör att när jag vill bromsa henne i galoppen så tar tyglarna ingenting eftersom hon har huvudet så högt, benen bara fortsätter att springa.  Så eftersom jag alltid rider med martingal så blev det lite kaos i går när hon började bråka vid vägskälet. Hon ville följa efter Bassie till stallet när vi skulle gå hem själva. Hon kan lätt bryta näsan på mig när hon slänger upp huvudet sådär. Missförstå mig inte nu, det låter som om hon har ont både här och var och jag rider som en kratta. Så är inte fallet, jag lovar. Men det jag vill säga är att jag trivs visst bra i westernsadeln, men kommer nog bara rida i den när jag typ ska ut och jogga eller skritta lite. Annars tar jag den vanliga sadeln, med martingal. Att rida med delade tyglar är ju oxå superknepigt, när jag ville rida med korta tyglar fick jag ju liksom ha dubbla tyglar in händerna vilket blir väldigt klumpigt. Så alltså, western är nog superkul, om man har en häst som kan jobba på lång tygel, och det kan inte min häst, än. Men förhoppningsvis om ett tag då hon har lite mer muskler. Själv gillar jag väldigt mycket att rida på lång tygel, gjorde det rätt mycket på Bassie, och så rider jag oftast Imsan på lång oxå. Så i framtiden, då ska jag kunna rida min häst på lång tygel i trav och galopp, förhoppningsvis.

Applåd om du orkade läsa:)

XOXO Miss Emli


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0