Markträning, ridning och verkning

Det var underbart att komma ut i hagen idag. Tanis och Ljompa stod och kliade på varandra med Dussan bredvid i sin ruta och Sky och Otto på andra sidan. Härligt när dem står tillsammans:)

Efter hon fått sin mat fick hon gå ut på baksidan och beta som vanligt. Hon vill ALLTID gå in i Filippas hage då den alltid är öppen. Jag hämtar ut henne alltid direkt och stänger den grinden. Idag styrde hon stegen ditåt men jag sa nej och då gick hon förbi. Tror hon börjar snacka lite svenska alltså:P

Hämtade sedan halsringen och kopplade henne. Skrittade på volt några varv på banan innan jag släppte henne igen och plockade fram bommar och en tunna. Hon rullade sig ordentligt. Skulle vilja ha en sandhög i hagen som hon kunde rulla sig i. Men det känns bra att hon kan göra det på banan typ varje dag iaf.

Knöt på grimman och gick sedan bommar, i skritt och trav. Provade lite sideways med bara repet, funkade relativt bra. Stod även nära tunnan och gick lite över den. Kul! Lallade runt lite och hade superkul, tyckte jag, men tydligen hade hon tröttnat, som vanligt. 

Jag knäppte abrupt av linan och sjasade iväg henne. Jag blir så trött på att hon aldrig ens kan prova något nytt innan hon bestämmer sig för att det är tråkigt. Satt mig på pallen och tjurade. Plötsligt hör jag steg bakom mig och en mule mot min rygg. Nu bad hon om ursäkt. Sedan satt vi sådär en stund, hon somnade och lutade huvudet mot min axel eller mitt huvud och jag glömde genast bort att jag varit grinig på henne. 

När hon vaknat igen gick hon och betade. Jag tog på mig hjälmen och satt på henne halsringen igen. Vi gick till pallen och jag frågade om jag fick sitta upp. "Självklart, jag står ju här helt stilla." Red runt lite, tog bommarna i skritt och trav. Travade runt lite och svängde runt i skritten. Hon var nöjd, men inte thrilled när Ljompa stod på andra sidan staketet så jag hoppade av. 

Köpte en godisslicksten igår och jag kan säga att det har aldrig gått så bekymmersfritt och snabbt att verka min ponny! Stod som fastdjuten i backen och lyfte knappt hovarna men när hon väl lyft fick jag hålla dem hur länge jag ville. Godis plus nya handskar och ny rasp gjorde susen!




Tanis fina hovavtryck.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0