Projekt indianman

För ett bra tag sedan, närmare bestämt förra året vid samma tid bestämde jag mig för att sluta klippa Tanis man. Hur snyggt är det egentligen med en lurvtuss(ponny med massor med tjock vinterpäls) som har kort och finklippt man? Skitfult skulle jag säga. Så manen den fick fortsätta att växa tillsammans med svans, hovskägg och kronrandspäls. 

Såhär började vi, en lite längre kort man:



Manen som i kort tillstånd behövdes kortas ner och snyggast till en gång i månaden för att det "växte som ogräs" kände tydligen att den ville behålla kort och välklippt och växte som inget gräs alls, oliiiidligt långsamt alltså. 


Våren förra året:



Borstade den som vanligt och sa till den på skarpen flera gånger att banne mig växa och nog tog det lite sprutt på den.

Försommar:



Mer tjatande ville den inte veta av och den växte i sin egen takt, snigeltakten.

Sommar efter flytten:


Nu, äntligen börjar vi snacka om lång man, mums! Snygg som sjutton ponnysar och ett bra knäckebröd!

Sensommar/höst:


När leran kom fick manen spa och flätades för att minska slitage. Köpte även in "mirakelmedlet" Mane'n Tail och masserade in i botten en gång i veckan. 

Höst/vinter:


Nu när snön ligger kvar och manen hålls ren tog jag ur flätorna och kan dra slutsatsen att ponnyn faktiskt har en lång och fin man. Indianmanen är här!




Kommentarer
Postat av: Elvira - Baraelvira.se

Vilken otroligt fin liten häst du har!

Svar: Tack så jättemycket! Måste erkänna att jag tycker Alba är en riktig goding också:)
Emilia

2014-02-16 @ 00:51:53
URL: http://baraelvira.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0