Nosgrimmor

Det finns ett antal olika nosgrimmor. Alla har sin effekt och alla funkar olika bra på olika hästar. 

 
Engelsk nosgrimma med achenrem. Nog den vanligaste. Passar de flesta hästar, med eller utan snokrem får man ju avgöra vad hästen behöver.


Remontnosgrimma eller hanoveransk nosgrimma som den oxå kallas. Bra för hästar som gärna öppnar munnen för att undgå bettets sidoförande hjälper.


Och pullarnosgrimman. Den används till hästar som är lite hetare och kan behöva ett tryck på nosen som en extra bettinverkan, typ:P


Själv rider jag på remont på Tanis, då hon gärna öppnar munnen och "klapprar" med tänderna annars. Den är en bra nosgrimma som inte stör henne. Hon har bettet ordentligt på plats och behöver inte tänka på det. Men ibland har jag engelsk med achenrem. Då funkar det ungefär på samma sätt eftersom snokremmen håller bettet på lite bättre plats. Jag använder mig av ett tre-delat bett och bettskivor, då hon annars kan få lite lätt skav. Dessutom tycker jag det är väldigt snyggt med bettskivor:P Har ridit utan nosgrimma en gång, och tå tog hon bara bettet och knep ihop munnen som om hon var rädd att tappa det, knasis:P

Men idag ska jag prova att bara rida henne på engelsk. Bara för att prova hur hon funkar på det nu, har provat förut och då har det inte funkat, men är ändå bra att variera sig lite.

Vilken nosgrimma tycker du är bäst, och vilken använder du dig av?

XOXO Miss Emli


Kommentarer
Postat av: Matilda Holmström

Haha, fuxen överst är min häst ^^

2010-11-03 @ 10:31:03
URL: http://youthdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0